Szczypior

Co powiesz na szczypior – zielony akcent przedwiośnia?

Szczypior jest znany i uprawiany w wielu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej. Jego historia sięga czasów starożytnych. Najlepiej spożywać go na surowo, gdyż wtedy szczypiorw pełni zachowuje swoje wartości odżywcze. Warto wiedzieć, że jest on przede wszystkim źródłem cennych witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Znajdziemy w nim przede wszystkim witaminę C (antyoksydant wzmacniający odporność), witaminy Bi B2 w idealnych proporcjach,  witaminę A, karoten i luteinę, które chronią organizm przed nowotworami jamy ustnej. Jest jednym z najbogatszych źródeł witaminy K, która odgrywa rolę w gospodarce wapnia, zapewnia krzepliwość krwi oraz kwasu foliowego (reguluje wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek, uczestniczy w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek). Wśród składników mineralnych należy wymienić potas (dlatego szczypior szczególnie poleca się osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze), sód, fosfor, wapń oraz magnez i żelazo. Szczypior znakomicie wpływa na układ trawienny poprzez pobudzanie apetytu, przyspieszenie trawienia oraz działanie lekko przeczyszczające. Dodatkowo jest niskokaloryczny, 100 g produktu dostarcza zaledwie 30 kcal.

z12151938Q,Szczypiorek

Świetnie pasuje do gotowych potraw takich jak kasze, zupy, duszone warzywa, surówki czy sałatki. Dominuje przede wszystkim w kuchni francuskiej oraz śródziemnomorskiej. Samodzielnie możemy go uprawiać i cieszyć się jego zapachem i delikatnie ostrym smakiem. Pamiętajmy by cięty szczypior przechowywać w lodówce w suchym opakowaniu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s