Dłuższy wypad rowerowy? Kilka wskazówek żywieniowych

W czasie jazdy na rowerze przeważa umiarkowana intensywność. Jest to wysiłek o charakterze cyklicznym. Można zgubić zbędne kilogramy, aczkolwiek zależy to od intensywności naszego treningu. Powinien on trwać co najmniej 30 minut, a kadencja (ilość obrotów korby na minutę) utrzymać się na poziomie ok.  80 – 90. Energia do pracy mięśni pozyskiwana jest głównie z glikogenu mięśniowego oraz zgromadzonego w wątrobie, a także przy mniej intensywnym wysiłku z kwasów tłuszczowych. Dlatego też aspekt żywieniowy odgrywa bardzo istotną rolę.

rower-1408303908

Co najmniej 2 – 2,5 godziny przed udaniem się na wyprawę rowerową, należy spożyć lekkostrawny posiłek, bogaty w produkty białkowe (mleko i produkty mleczne, sery twarogowe, sery dojrzewające, wędliny), zbożowe (płatki, musli, pieczywo, ryż, makaron, płatki owsiane), warzywa i owoce. Powinniśmy unikać tłustych, ciężkostrawnych i smażonych potraw. Posiłek zbytnio obciążający żołądek może prowadzić do niestrawności czy bólów brzucha w trakcie jazdy. Intensywny wysiłek fizyczny hamuje procesy trawienne w żołądku. Przed samym startem, oraz w trakcie jazdy bardzo ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi i uzupełnianie płynów. Oprócz wody zaleca się konsumpcję soków owocowych i warzywnych, mieszanek węglowodanowych czy też batonów zbożowych albo spożycie kostki czekolady. W trakcie treningu można żuć suszone śliwki (bez pestek) i kwaśne cukierki, ponieważ usuwa to przykre uczucie pragnienia oraz suchości w ustach.

Po intensywnym wysiłku kluczowe jest uzupełnienie strat wody oraz elektrolitów, zapewnienie prawidłowej regeneracji organizmu, odbudowanie glikogenu. Dlatego też posiłki powinny być bogate w węglowodany złożone np. ciemne kasze, pieczywo pełnoziarniste, miód, naturalne soki warzywne i owocowe oraz mleko, sery, oleje roślinne, świeże owoce i warzywa. Prawidłowa proporcja białek do węglowodanów po treningu to 1:4.  Pamiętajmy też, aby coś przekąsić zanim poczujemy głód. Bezpiecznej i ekscytującej wyprawy 🙂

DZIAŁAMY DZIAŁAMY

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s