Nietypowe sporty / vol.4 / Quidditch

W dzisiejszym, czwartym odcinku nietypowych sportów prezentujemy Wam grę, która tak naprawdę…nie istnieje 🙂

Quidditch, bo o tej grze mowa wzięła się z serii książek i filmów o Harrym Potterze autorstwa J. K. Rowling. W 2005 roku jeden ze studentów Middlebury College dostosował zasady gry do panującej rzeczywistości.

Jest jedna zasadnicza różnica pomiędzy grą w Quidditcha w filmach i książkach a grą przez Mugoli (czyt. Ludzi). Mianowicie ludzie poruszają się po ziemi, nie latają (z tego co nam wiadomo).

Gra staje się coraz bardziej popularna na całym świecie. W internecie można znaleźć przeróżne informacje o tym, jak uczelnie w USA czy licea, gimnazja w Polsce grają przy okazji swoich uroczystości w Quidditcha. Nie mówiąc już o zlotach fanów Harrego Pottera, gdzie mecz na miotłach jest punktem obowiązkowym imprezy. W Polsce jest nawet drużyna reprezentująca ten sport – Quidditch Hussars (pierwsza polska drużyna, która wzięła udział w międzynarodowych rozgrywkach).

Amerykanie co roku rozgrywają Międzyuczelniane Quidditch World Cup. W tym roku  11-12 kwietnia odbyło się już ósme spotkanie. Więcej informacji znajdziecie na stronie: https://www.usquidditch.org/about/.  Jak uczestnicy zabawy utrzymują – gra nie jest tak prosta jak się wydaje. Mimo, że znicz zastępuje zwykła piłeczka do tenisa stołowego, a kafel to piłka do siatkówki, to wszyscy doskonale się bawią.

Nie ma do QUIDDITCHA ogólnie przyjętych zasad, każdy dostosowuje je do okoliczności. Postaramy się zebrać je wszystkie razem i ustalić jakieś konkrety.

q1

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Nysie zorganizował w tym roku Caroliński Turniej Quidditcha dla Mugoli. Stworzyli nawet własny regulamin z zasadami gry. Pożyczamy kilka zasad od nich, gdyż wydają nam się bardzo ciekawe i najbardziej pasujące do rzeczywistości ludzkiej 🙂

Jak grać w QUIDDITCHA? Ogólne zasady

  • Każdy mecz rozgrywek trwa maksymalnie 2 x 7 minut.
  • Drużyna Quidditcha liczy siedmiu zawodników – 3 ścigających, 2 pałkarzy, obrońcy i szukającego.
  • Istnieją 3 rodzaje piłek różnych wielkości, które pełnią inne role w grze: kafel, tłuczek i znicz.
  • Ścigający podają sobie kafla i starają się przerzucić go przez jedną z trzech pętli drużyny przeciwnej, pilnowanych przez obrońcę, zdobywając tym samym dziesięć punktów.
  • Pałkarze miotają tłuczki tak, aby utrudniać grę zawodnikom drużyny przeciwnej.
  • Szukający ma za zadanie złapać złoty znicz, którym jest piłeczka zatknięta za pasek bezstronnej osoby wyznaczonej przez organizatora.
  • Złapanie złotego znicza warte jest 30 punktów i kończy mecz przed upłynięciem podanego powyżej czasu regulaminowego.
  • Mecz wygrywa drużyna, która zdobyła więcej punktów.
  • Gracze przez cały czas spotkania muszą poruszać się z miotłami między nogami. Miotły nie mogą być podwieszone – muszą być trzymane jedną z rąk lub udami.

Opis poszczególnych pozycji

  • Ścigający– oznaczeni są białą opaską na głowie; podają sobie kafla i starają się przerzucić go przez jedną z trzech pętli bramkowych przeciwnika, za co dostaje się dziesięć punktów. Starają się również uniknąć uderzeń tłuczków rzucanych przez pałkarzy drużyny przeciwnej. W przypadku trafienia tłuczkiem muszą wrócić do pętli bramkowych swojej drużyny (upuściwszy uprzednio niesionego kafla – jeśli go niosą) i dotknąć jednej z nich, by móc wrócić do gry.
  • Obrońca– oznaczony zieloną opaską na głowie; broni trzech pętli bramkowych tak, aby ścigający przeciwnika nie trafili kaflem do środka. Jest odporny na uderzenia tłuczków w polu bramkowym, sam może też używać ich do czasowej eliminacji zawodników przeciwnej drużyny. Może również działać jako czwarty ścigający i brać udział w akcjach na bramki przeciwników. W czasie takich akcji może być eliminowany za pomocą tłuczków jak każdy inny zawodnik.
  • Pałkarze– oznaczeni czarną opaską; rzucają tłuczkami w graczy przeciwnej drużyny, starając się uniemożliwić im przeprowadzenie skutecznej akcji na bramki swojej drużyny oraz złapanie znicza. Podczas akcji własnej drużyny ich zadaniem jest chronienie ścigających poprzez eliminowanie pałkarzy przeciwnika. Trafiony tłuczkiem pałkarz zobowiązany jest do upuszczenia niesionego tłuczka (jeśli go niesie), powrotu do pętli bramkowych własnej drużyny i dotknięcia jednej z nich by móc powrócić do gry.
  • Szukający– oznaczony żółtą opaską na głowie; ma za zadanie złapać znicz, niesiony przez bezstronną osobę wyznaczoną przez organizatora. Trafiony tłuczkiem szukający zobowiązany jest do powrotu do pętli bramkowych własnej drużyny i dotknięcia jednej z nich, by móc powrócić do gry.

Piłki używane w grze

  • Kafel: piłka do siatkówki
  • Tłuczki: piłki ręczne ze spuszczonym powietrzem
  • Złoty znicz: piłka tenisowa w skarpecie

q3

Przebieg meczu

W momencie rozpoczęcia meczu wszyscy gracze danej drużyny stoją w jednej linii dwa kroki przed swoimi pętlami bramkowymi a miotły leżą u ich stóp. Trzy tłuczki i kafel ułożone są w linii prostej w połowie długości boiska. Na wydaną przez sędziego komendę „Miotły w górę” zawodnicy podnoszą miotły i zaczyna się mecz. Ścigający, pałkarze i obrońcy starają się realizować swoje zadania według podanych powyżej reguł. Szukający natomiast czekają w pobliżu swoich pętli bramkowych na zwolnienie znicza, nie przeszkadzając pozostałym zawodnikom w grze. Zwolnienie znicza następuję między trzecią a piątą minutą meczu na sygnał dany ręką przez sędziego głównego bezstronnemu uczestnikowi rozgrywek, którego zadaniem jest uciekanie przed szukającymi ze złotym zniczem w skarpecie zatkniętej za pasek od spodni. Kiedy jedna z drużyn zdobywa potwierdzone przez sędziego 10 punktów przerzucając kafel przez jedną z pętli przeciwnika, ścigający i obrońcy muszą wrócić do pętli bramkowych swojej drużyny. Wznowienie gry następuje przez wyrzucenie kafla w kierunku środka boiska przez obrońcę drużyny, która straciła bramkę. Po 7 minutach gry następuje minutowa przerwa i zmiana stron boiska, po czym rozgrywka jest wznawiana według zasad rozpoczynających spotkanie, z tą różnicą, że znicz może zostać zwolniony przez sędziego w dowolnym momencie. Potwierdzone przez niosącego znicz czyste przejęcie tej piłeczki przez jednego z szukających zdobywa jego drużynie 30 punktów i kończy mecz przed upływem czasu. W przypadku, gdy po upływie regulaminowego czasu wynik spotkania pozostaje remisowy, sędzia pozwala kontynuować mecz do momentu zdobycia przewagi przez jedną z drużyn.

q2

Zasady wydają się być skomplikowane, zabawy na pewno jest co nie miara. Przy okazji któregoś z pikników postaramy się rozegrać mecz w tą jakże pasjonującą grę. Życzymy dobrej zabawy.


źródło:

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s