Dynia

Dynia to roślina jednoroczna, której znane i kultywowane na całym świecie jadalne owoce osiągają masę nawet 200 kilogramów. Światowy rekord padł w 2013 roku – 921,7 kg. Przeciętna masa to 4 – 6 kilogramów.

dynia rekord

Jest to jedno z warzyw charakteryzujących się bardzo niską kalorycznością. 100 gramów dostarcza zaledwie 26 kcal. Nie zawiera cholesterolu ani nasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego też szczególnie się je poleca osobom, które chcą zredukować masę ciała oraz poziom cholesterolu w organizmie.

Dynia to doskonałe źródło antyoksydantów, witamin oraz związków mineralnych (wapń, fosfor, potas, miedź). Pół szklanki startej dyni (około 100 gramów) to aż 7384 mg witaminy A (246% RDA). Znajdziemy w niej także polifenole i flawonoidy, takie jak: ß-karoten, kryptoksantyna, luteina i zeoksantyna – gwarantujące prawidłowe funkcjonowanie oczu i zachowanie dobrego widzenia.

W nasionach dyni obecny jest przede wszystkim błonnik pokarmowy, nienasycone kwasy tłuszczowe – mające wpływ na pracę naszego serca, aminokwas tryptofan, który na drodze przemian metabolicznych przekształca się w melatoninę – hormon regulujący nasz sen.

dynia

Występuje około 20 gatunków dyni. Może być ona stosowana do wielu przepysznych przepisów w formie pieczonej, duszonej, smażonej czy gotowanej. Pamiętajmy jednak, że najlepszym rozwiązaniem będzie gotowanie na parze, co gwarantuje zachowanie największej ilości składników odżywczych. Możemy z niej przygotować ciasta, naleśniki, zupy, zapiekanki, surówki, desery.

RDA – z języka angielskiego, Recommended Dietary Allowance, czyli zalecane spożycie.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s