Jarmuż

Należący do rodziny kapustowatych jarmuż uprawiany był już w czasach starożytnych jako roślina ozdobna, jak i jadalna. Łodygi osiągają różne długości, a liście mogą być w licznych kolorach w zależności od odmiany, poczynając od jasnozielonych, fioletowych, kończąc na fioletowo-zielono-brązowych.

jarmuz1

Spożywany na surowo lub przetworzony jarmuż stanowi składnik tradycyjnych dań w Portugalii, Brazylii oraz Holandii. W Polsce cieszy się małą popularnością, a szkoda, bo jest on bardzo pożywnym warzywem, zawierającym silne związki przeciwutleniające, takie jak na przykład ß – karoten, luteina, zeaksantyna, które chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami. Zawarty w jarmużu sulforafan oraz witamina K wykazuje właściwości antynowotworowe. Dodatkowo sulforafan niszczy działanie bakterii Helicobacter pylori, która może powodować wrzody żołądka i dwunastnicy oraz ich stany zapalne. Obecny w nim potas oraz wapń wspomagają układ sercowo-naczyniowy.

Uwaga jarmuż zawiera spore ilości szczawianów, które nie są zalecane osobom zmagającym się z kamicą szczawianową. Znajdziemy w nim także związki wolotwórcze, co ma szczególne znaczenie dla osób z chorobami tarczycy. Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz tutaj.

Polecamy samodzielnie przygotować koktajl z jarmużu, który zaproponowali Asia i Krzysiek w ramach projektu DZIAŁAMY W KUCHNI 🙂 Sezon na jarmuż rozpoczyna się jesienią i trwa prawie całą zimę, więc do dzieła.

Reklamy

Jeden komentarz na temat “Jarmuż”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s