Marchew

Należąca do rodziny selerowatych marchew, rośnie pospolicie na terenach Europy, Azji oraz Afryki Północnej.  Jest uprawiana w Polsce na dużą skalę, jako warzywo bądź roślina pastewna. Występuje ponad 60 jej odmian, a do najpopularniejszych należą lenka i karota. Wszelkie substancje pokarmowe gromadzone są w spichrzowym korzeniu o żółtopomarańczowym zabarwieniu.

Carrot vegetable with leaves isolated on white background cutout

Marchew składa się przede wszystkim z wody, węglowodanów, ale też zawiera cenne witaminy takie jak A, C, z grupy B, E, K i H oraz składniki mineralne m.in. wapń, potas, sód, żelazo czy magnez. Świetnie poprawia przemianę materii, zapobiega zaparciom dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego. Obecny ß-karoten delikatnie wygładza zmarszczki, nadaje skórze intensywną barwę, ale przede wszystkim korzystnie wpływa na nasz wzrok.

Zawarte w marchwi antyoksydanty wzmacniają naszą odporność chroniąc organizm przed wolnymi rodnikami i drobnoustrojami. Inozytol będący głównym składnikiem lecytyny działa, jako substancja lipotropowa – zapobiega gromadzeniu się w wątrobie tłuszczu i cholesterolu.

marchew 2

Marchew można spożywać na surowo, w postaci gotowanej, duszonej, smażonej czy pieczonej. Ma lekko słodkawy smak. Po obróbce termicznej staje się bardziej lekkostrawna, ale też traci wiele witamin i składników mineralnych.  Jest idealnym składnikiem surówek, soków i wielu innych potraw. Świetnie wpływa na stan i koloryt skóry, dlatego też znalazła powszechne zastosowanie w ochronnych preparatach do opalania (ß-karoten) czy innych kosmetykach.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s