Witamina D – witamina słońca

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania kośćca poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforowej. Może być ona wytwarzana przez organizm w wyniku ekspozycji na słońce, bądź też dostarczana z pożywieniem.

Co najmniej 20% powierzchni naszego ciała (niezabezpieczonego kremami z filtrami UV) powinno być wystawione na działanie promieni słonecznych, przez 15 – 20 minut. W miesiącach od kwietnia do września, organizm radzi sobie z produkcją witaminy D. W innym okresie bardzo często występują niedobory, zwłaszcza w północnych szerokościach geograficznych, wśród osób trenujących w domu, rzadko przebywających na słońcu lub których dieta jest uboga w witaminę D.

   słoneczko

Obecnie prowadzone jest wiele interesujących badań na temat wpływu witaminy D na funkcjonowanie i strukturę mięśni. Jej niskie poziomy mogą zmniejszać ich wydolność, zaś wysokie ją zwiększać, co może odgrywać kluczową rolę w osiągnięciach sportowych.  Opinie są podzielone, podobnie w kwestii syntetycznych suplementów diety. W nadmiarze witamina D może być toksyczna. Dlatego też nawet w okresie jesienno-zimowym staraj się jak najczęściej przebywać na słońcu i urozmaicać swoją dietę w naturalne produkty bogate w witaminę D:

  • Tran (otrzymywany z wątroby niektórych ryb i tkanki tłuszczowej niektórych ssaków)
  • Ryby morskie – np. węgorz, śledź, łosoś, makrela, tuńczyk, dorsz

ryby

W mniejszych ilościach:

  • Wątroba wołowa
  • Pełne mleko i produkty mleczne
  • Śmietana
  • Masło
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s