Zalecenia żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym

Wiek przedszkolny obejmuje dzieci w wieku od 4 do 6 lat. Jak wiemy jest to czas, kiedy intensywnie rosną, rozwijają się i poznają otaczający je świat. Wtedy też kształtują swoje nawyki żywieniowe. Warto więc zapoznać się i stosować ogólne zalecenia żywieniowe, które mogą ustrzec nasze pociechy od wielu niepożądanych sytuacji w przyszłości.

Przede wszystkim zadbajmy o to, aby dieta dziecka była jak najbardziej urozmaicona i różnorodna.  Powinna uwzględniać wszystkie grupy produktów spożywczych, między innymi produkty zbożowe (ciemne pieczywo, kasze, makarony, ryże), owoce, warzywa, mleko i przetwory mleczne, chude mięsa, drób oraz ryby, tłuszcze roślinne i zwierzęce.

Stosujmy różne techniki kulinarne, takie jak gotowanie, duszenie, pieczenie, grillowanie. Smażenie nie jest zalecane, a tym bardziej w głębokiej warstwie tłuszczu.

Unikajmy produktów wysokoprzetworzonych (gazowane napoje, produkty konserwowe, o wysokiej zawartości soli i cukru).

Należy przyzwyczajać i uczyć dziecko jedzenia nowych produktów. Jeśli spotkamy się z odmową, to nie zniechęcajmy się, tylko proponujmy wielokrotnie w pewnych odstępach czasu.

Zaleca się spożywanie posiłków o regularnych porach, 4 – 5 dziennie, przy czym śniadanie, obiad i kolacja powinny występować zawsze. Zwróćmy też uwagę na to, aby odstępy między nimi nie były zbyt krótkie ani zbyt długie. Nie podawajmy dziecku kolacji tuż przed snem.

Ważne abyśmy nie przyzwyczajali swojej pociechy do dojadania między posiłkami, zwłaszcza słodyczy, słonych przekąsek typu paluszki, chipsy, ciasteczka, chrupki itp. Zastąpmy je wartościowymi produktami takimi jak owoce, warzywa czy produkty mleczne. Może warto pomyśleć nad inną formą podania jakiejś potrawy. Produktom możemy nadać ciekawe kształty, aby zachęcić dziecko do konsumpcji.

Zdrowy przedszkolak

Wspólne posiłki w spokojnej, pogodnej atmosferze zapewnią dziecku poczucie bezpieczeństwa i zachęcą do regularnego jedzenia. Unikajmy stresujących rozmów, oglądania telewizji w trakcie posiłków. Nie nagradzajmy słodyczami za zjedzenie na przykład obiadu, czy inne pożądane zachowania dziecka. Jedzenie powinno być naturalną czynnością.

W trakcie przyrządzania potraw ograniczajmy dodatek soli, zastępując ją przyprawami i suszonymi ziołami.

Jako rodzice powinniśmy zadbać i kontrolować czy nasze pociechy właściwie się odżywiają. Zawsze, jeśli macie jakieś wątpliwości, bądź gdy Twoje dziecko potrzebuje specjalistycznej pomocy w zakresie żywienia, można liczyć na fachową pomoc ze strony dietetyków.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s