Kapusta

Należąca do rodziny kapustowatych kapusta jest powszechnie znanym warzywem, rosnącym w klimacie umiarkowanym. Ta potoczna nazwa wywodzi się z języka łacińskiego, gdzie caputium oznacza główka. Występuje około 38 gatunków o różnych kolorach np. czerwone, zielone, co wiążę się z różną zawartością glukozynolanów (naturalne składniki chroniące rośliny przed szkodnikami i chorobami). Dlatego też, aby odczuwać korzyści zdrowotne wynikające ze spożycia kapusty zaleca się konsumpcję jak największej liczby odmian.

kapusta kapusta 2

Warzywo może być uprawiane jako roślina jadalna, paszowa, w celu uzyskania nasion do produkcji oleju jadalnego i biodiesel (np. rzepak).

Kapusta jest bogatym źródłem witaminy C, K, E, kwasu foliowego, ß-karotenu oraz składników mineralnych takich jak: potas, siarka, wapń i cynk, mangan, a także błonnika. Najlepiej spożywać je na surowo, gdyż zachowują najwięcej właściwości odżywczych, bądź przygotować z użyciem pary wodnej. Pamiętaj, aby nie gotować jej zbyt długo. Zaleca się konsumpcję co najmniej 2 -3 razy w tygodniu, 1 – 1 1/2 kubka.

Kiszona kapusta to dodatkowo doskonałe źródło żywych kultur bakterii, kwasu mlekowego oraz wielu enzymów ułatwiających trawienie tłuszczów.

Kapusta może być pomocna przy:

  • Łagodzeniu zgagi;
  • Zapobieganiu zaparciom przy jej regularnym spożyciu;
  • Łagodzeniu dolegliwości skórnych np. odmrożenia, oparzenia, liszaj, trądzik, a to dzięki obecności siarki i cynku;
  • Leczeniu obrzęków kończyn;
  • Zapobieganiu powstawania nowotworów – zawiera glukozynolan sinigryna.
Reklamy

Jeden komentarz na temat “Kapusta”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s