Czynniki wpływające na utratę płynów przez organizm

Wiadomym jest, że w trakcie ćwiczeń robi nam się coraz cieplej. Otóż wytwarzane przez mięśnie dodatkowe ciepło musi zostać rozproszone po organizmie, aby utrzymać temperaturę ciała w granicach 37 – 38⁰C. Dlatego też pocimy się. Jeden litr wyparowanego potu to utrata około 600 kcal energii cieplnej. Zależy to od:

  • czasu trwania i intensywności ćwiczeń;
  • temperatury i wilgotności powietrza;
  • składu ciała.

szklanka_z_woda

W czasie jednej godziny ćwiczeń można stracić od jednego do nawet dwóch litrów płynów. Im dłuższy i intensywniejszy trening oraz gorące i wilgotne warunki, tym wyższa utrata płynów. Mają na to też wpływ:

  • masa ciała i wzrost (im mniejsze, tym niższe straty płynów);
  • poziom kondycji (im osoba bardziej wysportowana, tym bardziej się poci z powodu lepszej termoregulacji);
  • płeć;
  • czynniki jednostkowe.

Dlatego też warto przed i po ćwiczeniach ocenić ilość utraconego potu, kontrolując swoją masę ciała. Co prawda nie mamy wpływu na straty płynów, ale możemy zadbać o prawidłowe nawodnienie przed, w trakcie i po ćwiczeniach.

Częstymi objawami odwodnienia są:

  • poczucie zmęczenia;
  • ból głowy;
  • brak apetytu;
  • ospałość;
  • zawroty głowy;
  • nudności;
  • uczucie gorąca.

Dobrym wskaźnikiem nawodnienia jest kolor moczu – powinien być jasnożółty, rozcieńczony. Małe ilości skoncentrowanego moczu o ciemnym kolorze świadczą o odwodnieniu. Uważajmy, ponieważ może to obciążać układ sercowo-naczyniowy, osłabiać organizm oraz powodować wzrost temperatury ciała.

Reklamy

Jeden komentarz na temat “Czynniki wpływające na utratę płynów przez organizm”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s