Banan

Rosnące na drzewach, podłużne, o słodkim i kremowym smaku banany należą do rodziny bananowatych. Dostępne są na rynku przez cały rok, co najmniej 70 gatunków. Warto wspomnieć, że banany sprowadzane do Europy z Ameryki Południowej to tak zwane „banany pastewne”, które zawierają głównie skrobię.

Naturalnie rosną w strefie międzyzwrotnikowej Azji, Australii i Afryki. Plantacje gatunków uprawianych głównie dla owoców (zwłaszcza banan zwyczajny) występują przede wszystkim w Indiach, Chinach, Ugandzie, Ekwadorze oraz Brazylii. Pierwsze wzmianki o bananach pochodzą z przed 4000 lat z Malezji.

banan

Spożywane głównie na surowo, jako przekąska, mogą też być składnikiem wyśmienitych koktajli, dań grillowanych, pieczonych. Niedojrzałe banany powinny być trzymane w temperaturze pokojowej, zaś dojrzałe można przechowywać w domowych chłodziarkach. Czas dla mrożonych owoców wynosi 2 miesiące.

 Warto uwzględnić banany w swojej codziennej diecie. Są źródłem białek, węglowodanów, błonnika pokarmowego, witamin – C, E, K oraz z grupy B (głównie B6) oraz składników mineralnych, takich jak potas, magnez, fosfor, wapń. Cenione są zwłaszcza przez osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe, gdyż chronią mięśnie przed skurczami. Poprawiają nasze samopoczucie. Zawarty w nich aminokwas tryptofan przekształcany jest w serotoninę (neuroprzekaźnik w ośrodkowym układzie nerwowym, potocznie zwany „hormonem szczęścia”).

strona-glowna-zakladki-banna

Główne korzyści zdrowotne wynikające z ich konsumpcji dotyczą:

Układ sercowo-naczyniowy

  • Jest dobrym źródłem potasu, który wpływa korzystnie na obniżenie ciśnienia krwi oraz prawidłowe funkcjonowanie serca;
  • Zawiera sterole roślinne, takie jak: sitosterol, kampesterol i stigmasterol, które mają podobną budowę do cholesterolu. Związki te zmniejszają absorpcję cholesterolu z żywności w organizmie, co korzystnie wpływa na poziom cholesterolu we krwi;
  • Obecny błonnik – głównie frakcje rozpuszczalne w wodzie zmniejszają ryzyko wystąpienia ataków serca.

Układ trawienny

  • Średniej wielkości banan zawiera około 3 gramy błonnika, który reguluje tempo trawienia;
  • Obecne fruktooligosacharydy (FOS) nie są trawione przez enzymy w jelicie cienkim. Są to tak zwane prebiotyki, które korzystnie regulują poziom pożądanych bakterii w ostatnim odcinku jelita przewodu pokarmowego (np. Bifidobacteria);
  • Pektyny – rozpuszczalne frakcje błonnika pomagają w trawieniu węglowodanów i regulują ich poziom we krwi, wiążą toksyny oraz metale ciężkie.
Reklamy

Jeden komentarz na temat “Banan”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s